Własny biznes to marzenie niejednej osoby.

Własny biznes to marzenie niejednej osoby. A gdyby tak wykorzystać niszę i założyć lombard? Warto dowiedzieć się co nieco o tym, jak powinno wyglądać takie przedsiębiorstwo, żeby wszystko poszło zgodnie z planem.

Prowadzenie własnego biznesu to bardzo ciekawe doświadczenie. Bycie przedsiębiorcą nie jest wcale przeznaczone tylko dla określonej grupy osób. Tak naprawdę, to każdy, kto tylko bardzo tego będzie chcieć, to na pewno to osiągnie. Jednym z ciekawszych przedsiębiorstw, jakie można prowadzić, jest lombard. Jednym lombard może kojarzyć się, jako ciężki do opanowania biznes, jednak dla innych będzie to spełnienie marzeń. Da się jednak zawsze odnaleźć w tym biznesie, jeśli tylko zrobi się kilka odpowiednich kroków.

Współczesny lombard – jaki powinien być?

Przez ostatnie kilka lat lombardy raczej częściej znikały z naszych miast, niż się pojawiały, ale ta tendencja powoli ulega zmianie i dzięki temu można powoli inspirować się nowymi lombardami, by samemu stworzyć coś nowoczesnego i oryginalnego.

Kiedyś lombardy nie były raczej postrzegane pozytywnie. Były to miejsca, do których udawano się z konieczności lub tylko dlatego, aby wyłapać jakąś okazję. W dawnych lombardach, to znaczy takich istniejących kilkanaście lat temu, można było spotkać bardzo dużo różnego, głównie używanego sprzętu, w tym wiele elektroniki. Były to też dobre miejsca dla tych, którzy chcieli zarobić i coś sprzedać, albo wziąć pożyczkę. W takich miejscach jednak nie były ochoty przebywać dłużej, niż wymagała tego konieczność. Szło się tam z założeniem, by szybko załatwić swoje i wyjść. Po prostu stare lombardy nie zachęcały do tego, aby je odwiedzać. Były małe, ciasne, był w nich ogromny przesyt produktów, a jedyne co mogło być pozytywne, to ceny i obsługa, lecz nawet tutaj można było znaleźć pewne niedoskonałości. Często sprzedawcy w lombardach wydawali się niedostępni, byli schowani za wzmocnioną szybą i raczej sprawiali wrażenie, jakby każdego uważnie obserwowali i podejrzewali o kradzież. Takie postrzeganie klienta nie budziło u nikogo odwiedzającego lombard żadnych pozytywnych odczuć. Ten opis ma między innymi służyć temu, by pokazać, jaki lombard nie powinien być i jak powinien się zmienić. Najlepiej będzie, jeśli pośród tych wszystkich wymienionych cech, wybierze się, chociaż większą część i zamieni je na sposób pozytywny. W pewien sposób odwrotność charakterystyki starych lombardów to powinna być charakterystyką współczesnych lombardów, jakie właśnie powinno się otwierać. Właśnie tak więc trzeba postępować, aby wybudować nowoczesny lombard. Jeśli ktoś usilnie jednak będzie poszukiwać jeszcze więcej inspiracji, to na pewno znajdzie je na zachodzie i za oceanem, w Stanach Zjednoczonych, gdzie popularność lombardów można określać jako wręcz ogromną.

Przygotowania do lombardowego biznesu

Jeśli już ktoś wie, jak mniej więcej powinien wyglądać taki lombard, to może już ma nieco zapału do tego, by właśnie otworzyć tego typu biznes? Jeśli tak, to bardzo dobrze, a jeśli nie, to niech po prostu czyta dalej i przekona się, że to naprawdę jest świetna okazja do rozwoju. Przed założeniem lombardu trzeba jednak się do tego przygotować, zarówno pod względem formalnym, jak i reklamy, planu itd. Dlatego poniżej można znaleźć kilka rad na temat, jak się przygotować do prowadzenia lombardu.

Przede wszystkim wszystko musi się zacząć tak, jak w każdym innym przedsiębiorstwie, czyli od dobrego biznesplanu. Może i niektórzy nie przykładają zbyt dużo uwagi do takich rzeczy, jednak bez tego nie można mówić o żadnym szybkim rozwoju, czy też nawet o pewności tego, że biznes przetrwa dłużej, niż kilka miesięcy. Większość przedsiębiorstw, które po prostu lekceważą planowanie swoich działań, szczególnie na początkowym etapie, to firmy, które w jakimś momencie załamią się i nie będą miały żadnej możliwości zbadania, co poszło nie tak, na którym etapie się zawaliło i gdzie trzeba to naprawić, aby spróbować jeszcze raz. Lepiej jest po prostu zadbać o to, żeby wszystko opierało się na planie, nawet zaledwie kilkustronicowym z dokładnym zapisem działań i chyba wtedy całość prowadzenia firmy będzie o wiele łatwiejsza. Taki biznesplan to też dobra okazja do tego, by dogłębnie zbadać daną branżę i rynek. Dzięki temu wejście na rynek danych produktów, będzie o wiele łatwiejsze i można odpowiednio przygotować się też na potencjalne działania konkurencji, która na pewno będzie chciała pozbyć się nowego założyciela lombardu w okolicy.

Jednak taki biznesplan nie może być napisany jak każdy inny plan, z którym dotąd można było się spotkać. To jest właśnie jego wielkim plusem, że zostało dokładnie określone, nad czym podczas pisania takiego planu należy dłużej się pochylić i co wymaga zastanowienia i przez to dokładnego określenia. Jeśli ktoś nie wie, jak napisać taki plan, to bez problemu znajdzie na ten temat bardzo dużo informacji w Internecie, jednak też może po prostu udać się do jakiegoś ekonomisty, a nawet może i przedsiębiorcy, który będzie chyba najlepszą osobą do doradzania w takim temacie. Również poniżej będzie można znaleźć kilka punktów z tego planu i opis, co powinny zawierać i będą to najważniejsze punkty, które trzeba obligatoryjnie wypełnić.

Na pierwszy rzut pójdzie napisanie ogólnej charakterystyki przedsiębiorstwa. Jeśli ktoś nie wie, od czego zacząć taką charakterystykę, to śmiało na samym początku, można zająć się formą prawną przedsiębiorstwa. W Polsce istnieje kilka możliwości, co do wyboru formy prawnej, jednak kilka jest najpopularniejszych pośród nowych przedsiębiorców i taką właśnie popularność zyskuje między innymi spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, więc może warto skusić się na to? Jednak zanim ktoś podejmie decyzję, najlepiej będzie, jeśli poświęci trochę swojego czasu na przeczytanie informacji o różnych formach prawnych, które opisane są w ustawach, lecz także jako zwykłe artykuły, wyjaśnione tak, aby przeciętny zjadacz chleba wszystko zrozumiał.

Jeśli już forma prawna została wybrana, to czas zdecydować się na kilka innych, równie ważnych elementów. Nie może przede wszystkim zabraknąć opisu, jaki to będzie charakter działalności i na czym ona będzie głównie polegać, czyli czy to będzie głównie sprzedaż, skup, a może pożyczki i zastaw. Każdy fakt jest ważny, ponieważ będzie mieć wpływ na działanie lombardu. Prócz tego należy również zamieścić informacje, jak szeroki będzie zakres sprzedawanego asortymentu. Jeśli ktoś jest świeży w tej branży, może na początku będzie lepiej ograniczyć się do kilku podstawowych typów produktów, takich jak biżuteria, elektronika, no i z czasem powiększać swój asortyment. No ale też nie można zapomnieć o czymś, bez czego tak naprawdę przedsiębiorstwo nie będzie istnieć, to znaczy o konsumentach. To do nich należy dopasować formę działalności, produkty, wygląd itd. Będzie to także informacja, czego na początku unikać, bo i tak może się nie sprzedać.

Można powiedzieć, że właśnie na tym etapie można już początkowo zakończyć charakterystykę przedsiębiorstwa i czas przejść do kolejnego punktu, czyli analizy bliskiego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa. Niech nikt nawet nie myśli o tym, aby pominąć ten punkt, bo tutaj może znaleźć się kilka ważnych szczegółów, dzięki którym będzie można zyskać przewagę nad innymi. Jeśli to będzie taki pierwotny plan, to nie trzeba pisać dokładnej analizy z podziałem na bliskie i dalekie otoczenie, lecz ostatecznie warto to zrobić, ponieważ po prostu będzie potem łatwiej się odnaleźć w tym całym biznesplanie. Jednak tutaj będzie to opisane tylko ogólnie. Na początek może zaczniemy od tych, którzy mogą stanowić dla nas potencjalną konkurencję. Badamy więc, gdzie znajdują się najbliższe lombardy, jakie są tam ceny, jak wyglądają klienci i asortyment, a także to, jak duży jest lombard. Zwracamy także uwagę na cechy wyglądu i wady, ponieważ to wszystko będzie nam potrzebne, przy tworzeniu własnego lombardu. Następnie zajmujemy się także takimi obszarami, jak potencjalni dostawcy produktów, popyt na produkty z lombardów, badamy preferencje konsumentów i skupiamy się także na tym, jak lokalnie wyglądają przepisy, odnośnie do prowadzenia działalności gospodarczej. Tak w skrócie można przygotować się do zrobienia dobrej analizy otoczenia. W czym jednak ona ma nam pomóc? Przede wszystkim w opracowaniu strategii, jak zdobyć rynek lokalny, jak uniknąć potencjalnych problemów z prawem, czy też po prostu jak nie popełnić błędów, które popełniła konkurencja. Można wykorzystać każdy słaby punkt podobnych firm w okolicy na swoją korzyść, co stanie się atutem właśnie naszego lombardu i to do nas zacznie przychodzić coraz więcej klientów.

No i teraz czas na to, co z jednej strony niektórzy lubią, a z drugiej ciężko jest nawet na ten temat myśleć, czyli finanse. Oczywiście lubimy zyski, a nie przepadamy za kosztami, jednak dobre opracowanie plany finansowego pozwoli na pewny i dobry start. Przede wszystkim trzeba pomyśleć o czymś takim jak kapitał początkowy. Lepiej jest startować już z czymś na start, szczególnie w przypadku lombardu. Trzeba być gotowym na zakup pierwszych produktów, na urządzenie lokalu, opłaty za lokal, czy też pierwsze skupowanie produktów od klientów. Są to po prostu koszty, z którymi trzeba się pogodzić i raczej nie można ich uniknąć. Jednak jest i ta dobra strona, czyli już na początku, na podstawie analizy konsumentów można mniej więcej określić, jakie będą spodziewane przychody i czy będą one wystarczające. Taki plan dobrze też zobrazuje to, czy całość biznesplanu została skonstruowana na tyle dobrze, aby biznes się powiódł. Już na tym etapie można myśleć o tym, co zmienić w przychodach i wydatkach, żeby wszystko miało się coraz lepiej.

No i w sumie tak właśnie zrobiliśmy nasz pierwszy podstawowy biznesplan. Może i będzie pozostawiać on wiele do życzenia, jednak jeśli ktoś, zanim otworzy przedsiębiorstwo, jeszcze go rozwinie, zawrze w nim planowane działania i plan rozwoju, a do tego skonsultuje go z kimś, kto się na tym zna, to będzie to już prawie idealny, jeśli nie profesjonalny biznesplan.

No i teraz nadszedł czas na kolejne etapy przygotowań do stworzenia lombardu. Już teraz czas pomyśleć o lokalu i zacząć jego poszukiwania. Można oczywiście to zrobić przed przystąpieniem do robienia biznesplanu, lecz można to tez robić równocześnie. Lokal musi być dopasowany do tego, jak zamierzamy rozplanować wygląd lombardu, jakiej ilości klientów się spodziewamy i jakie produkty będą sprzedawane. Bardzo ważne jest to, żeby był on przestronny, jasny i żeby każdy element miał swoje miejsce. Ważna jest także jego stylistyka. Klienci muszą się w nim czuć bardzo dobrze i mają mieć wrażenie, że nie przyszli do sklepu z artykułami używanymi, lecz do sklepu z niecodziennym asortymentem. Wygląd ma ogromne znaczenie i to nim można zachęcić ludzi do częstszych odwiedzin. Lokal musi być także zlokalizowany w takiej okolicy, która będzie dopasowana do typu konsumentów, do jakich zamierzamy trafić. W ten sposób zwiększymy swoje szanse powodzenia.

Jeśli już o wyglądzie było, to ma to nie mały związek z marketingiem i również nim trzeba się zająć. Już na początku trzeba pomyśleć o tym, by część kapitału przeznaczyć na reklamę. Może to być na początku po prostu zaplanowanie małej akcji reklamowej, w postaci plakatów, ulotek i promocji na start, jednak po pewnym czasie warto nieco bardziej się postarać i można już zacząć reklamować się w Internecie, radiu, lokalnej telewizji itd. Jeśli ktoś nie zna się na reklamie, to najlepiej będzie poświęcić trochę więcej pieniędzy i zatrudnić profesjonalną agencję marketingową, która na pewno zajmie się tą sprawą bardzo profesjonalnie. Marketing prowadzi do zwiększenia ilości klientów i przychodów i nie można o tym zapominać.

Dobry szef to skarb

Biznes zbudowany na dobrych fundamentach jest niezastąpiony, a najlepszym fundamentem będzie szef, który myśli o rozwoju swojego przedsiębiorstwa i bardzo poważnie do tego podchodzi. Właścicielem lombardu nie może być nikt przypadkowy. O ile z innymi typami przedsiębiorstw i w innych branżach może i po krótkim czasie każdy przedsiębiorca by sobie poradził, to lombard jest wymagającym biznesem pod względem tego, jakom wiedze trzeba posiadać, aby z nim dobrze wystartować.

Właśnie na tej wiedzy na początki można się skupić. Wiadomo, że na samym początku za ladą przedsiębiorstwa będzie stał szef i to on musi wiedzieć, jak dobrze wyceniać produkty i nie przegapić okazji. Tak naprawdę do pracy w lombardzie jest potrzebna wiedza z każdej dziedziny po trochu. Raz można trafić na klienta, który będzie chciał nam odsprzedać nowy telefon, a raz trafi się ktoś z jakąś starą monetą, grą, książką itd. Bez wiedzy na żaden z tych tematów będzie trzeba polegać na innych źródłach, a to tylko przedłuży czas obsługi klienta i zwiększy ryzyko straty. Dlatego najlepiej w tym biznesie odnajdą się ludzie, którzy znają się na wszystkim po trochu. No i prócz tego warto mieć umiejętność szybkiego poszukiwania informacji w Internecie, a także mieć znajomości, które pozwolą na sprawną wycenę przedmiotów.

W lombardzie nieodłącznym elementem zakupu i sprzedaży są negocjacje. Lepiej więc niech nikt nawet nie pcha się za ladę do kontaktu z klientem, jeśli nie ma opanowanych umiejętności handlowych i negocjacyjnych. Tylko poprzez opanowanie negocjacji można przy rozmowie z klientem wynegocjować najlepszą cenę, dzięki czemu lombard będzie zarabiać, a nie tracić. Oczywiście niektórzy mają do tego talent, lecz najlepszym wyborem będzie po prostu douczenie się tych kilku umiejętności.
Pamiętaj o rozwoju

Samo założenie lombardu wymaga już nieco wysiłku, lecz prawdziwa zabawa i zaangażowanie zacznie się dopiero na etapie rozwoju. Na początku będą to inwestycje w marketing, asortyment, powiększanie lokalu itd. Z czasem jednak jedna osoba przestanie nad tym dobrze panować i nadejdzie pora na zatrudnienie pierwszego pracownika.

Pracownik lombardu nie może być przypadkową osobą. W zwykłym sklepie każdy sprzedawca sobie poradzi, jednak w lombardzie zwykły sprzedawca bez talentu i dobrego przygotowania może po prostu przynosić same straty. Najlepiej będzie po prostu, jeśli pracownik będzie mieć takie cechy, jak to zostało opisane powyżej, przy opisie dobrego szefa. Stworzenie dobrej i zgranej ekipy będzie prostą drogą do ciągłego rozwoju i z czasem może nawet będzie można pomyśleć o rozbudowaniu lombardu, czy też o stworzeniu kolejnych oddziałów. Warto stawiać sobie takie cele, ponieważ dzięki temu istnieje dobra motywacja do tego, aby się starać.

Teraz już, jeśli ktoś zna te wszystkie podstawy, to można brać się za otwieranie swojego biznesu. Może i początki będą trudne i wymagające, jednak zawsze tak jest, jeśli chce się osiągnąć sukces. Biznes jest dla odważnych i ryzykantów i ten, kto nie ryzykuje, ten w przyszłości nie będzie mógł spać spokojnie. Lombard to naprawdę dobra okazja i nisza, więc szkoda by z takiej szansy nie skorzystać.

Dodaj komentarz