Kupiłeś wadliwy towar? Nie dostałeś gwarancji? Spokojnie, taki towar również możesz reklamować.

Większość z nas nie reklamuje wadliwych towarów, gdyż ślepo wierzy w to, iż nie ma do tego prawa. Błędne myślenie. Każdy towar można reklamować i to na trzy sposoby. Warto znać swoje prawa i walczyć o swoje, ale jak? Dowiesz się za chwilę.

Nie zgodne z prawem jest wieszanie przez właścicieli sklepów przed kasą informacji „Po odejściu od kasy, reklamacji nie uwzględnia się”. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta każdy towar można reklamować w ciągu 2 lat od daty zakupu i wcale nie jest nam do tego potrzebna karta gwarancyjna.

Tzw. rękojmia na towar przysługuje każdemu konsumentowi z mocy praca, niestety do producenta należy decyzja czy reklamację uwzględni. Należy pamiętać, że zawsze mamy prawo do odwołania się od decyzji. A w przypadku zgłoszenia trzech reklamacji, producent jest zobowiązany wymienić nam towar na nowy lub zwrócić pieniądze.

Zareklamować towar możemy w trzech przypadkach: rękojmi, gwarancji i niezgodności towaru z umową. Większość z nas myli te pojęcia, uznając, że są one do siebie zbliżone. Wyjaśnijmy zatem na czym owe pojęcia polegają.

Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za ujawnione wady fizyczne lub prawne towaru.

Gwarancja to zobowiązanie sprzedawcy do naprawy towaru w ciągu 2 lat od jego nabycia. Często mamy do czynienia z sytuacją, kiedy kupujemy telefon, a sprzedawca daje nam np. 3 dni gwarancji rozruchowej, jeżeli telefon nie będzie działał lub po prostu nie będziemy go jednak chcieli, możemy go zwrócić.

Niezgodność towaru z umową najprościej mówiąc polega ona na tym, że dany towar nie spełnia funkcji, do której został przeznaczony, np. kurtka przeciwdeszczowa nie chroni przed deszczem.

Większość z nas uważa, że skoro nie otrzymała karty gwarancyjnej to o naprawę gwarancyjną nie może się ubiegać. Jest to nieprawdą. Gwarancja obejmuje każdy towar w ciągu 2 lat od daty jego zakupu. Nawet jeżeli nie mamy już paragonu (zwyczajnie w świecie potrafią one po miesiącu wyblaknąć, więc warto go skserować), można okazać dowód transakcji kartą, poprzez potwierdzenie z konta. Niestety w przypadku gwarancji możemy mieć pecha, gdyż nie obejmuje ona uszkodzeń z przyczyn zależnych od właściciela, np. upadek, zalanie wodą.

W przypadku rękojmi większa odpowiedzialność spoczywa na kupującym, gdyż w przypadku składania reklamacji musi udowodnić, że dany towar kupił właśnie w tym sklepie, w którym go chce zareklamować oraz że towar faktycznie posiada wady, które są podstawą do złożenia reklamacji.

Natomiast jeżeli chodzi o reklamację na postawie niezgodności towaru z umową to kupujący ma tutaj większe pole do popisu. Ustawa mówi o tym, że jeżeli nabywca w ciągu 6 miesięcy od daty zakupu zauważył wady towaru, to domniemuje się, że wady istniały już podczas zakupu.

Bez względu na to jaką formę reklamacji wybierzemy, nie dajmy się wprowadzać w błąd przez sprzedawców, zawsze sprawdzajmy towar przed kupnem, kserujmy paragony i co najważniejsze walczmy o swoje. Sprzedawcom zależy na zadowolonych klientach, a w dzisiejszych czasach niezadowolony klient przynosi bardzo duże straty dla firm.

Dodaj komentarz